DOI: https://doi.org/10.9744/dimensi.28.1.

BERPIKIR KREATIF SUATU PENDEKATAN MENUJU BERPIKIR ARSITEKTURAL

Istiawati Kiswandono

Abstract


This article discusses about "creative thinking" which always has connection with new ideas and finding.It is generally known that the first idea often comes in flash like a lightning, with a reference to experience. A method of thinking in a more specific scope, in this case "thinking architecturally" also occurs in a similar way. In a study on "creativity" which has relation to design, there are three main subject:the product,the process and the person. By analysing the potensialities of human brain in separating relevant messages from unrelevant ones,and by dividing them into two ways of thinking.And with a study on the application of "a model of mixed thinking",the writer hopes that 'a formula" might be set up as a rough guidance towards thinking architecturally.


Abstract in Bahasa Indonesia :

Tulisan ini bermaksud membahas berpikir kreatif yang selalu terkait dengan gagas dan penemuan-penemuan baru. Secara umum diketahui bahwa memperoleh gagas pertama terjadi melalui kilatan yang begitu cepat dengan pengalaman sebagai acuannya. Cara berpikir dalam lingkup yang lebih spesifik 'cara berpikir arsitektural' tidak jauh berbeda. Dalam studi mengenai kreativitas yang berkaitan erat dengan kegiatan mendesain, sebenarnya ada tiga hal yang perlu mendapatkan perhatian: produk, proses dan individu manusianya. Mencermati potensi otak yang berfungsi sebagai pemisah bagi pesan-pesan yang relevan dan yang tidak relevan kemudian membaginya ke dalam dua cara berpikir, dicoba dicari keterkaitannya dengan operasionalisasi berpikir kreatif. Setelah mengamati pula suatu terapan 'model berpikir gabungan', maka akan memungkinkan diwujudkan 'formulasi' sebagai arahan kasar bagi berpikir arsitektural.

Kata kunci: ideologi, jenis pendekatan, jenis masalah

Keywords


ideology, type of approach, type of problem

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.9744/dimensi.28.1.



Template DIMENSI

The Journal is published by The Institute of Research & Community Outreach - Petra Christian University. It available online supported by Directorate General of Higher Education - Ministry of National Education - Republic of Indonesia.

©All right reserved 2016.Dimensi, ISSN: 0126-219X, e-ISSN: 2338-7858

 

shopify visitor statistics
View My Stats