‘ARSITEKTUR TRANSISI’ DI NUSANTARA DARI AKHIR ABAD 19 KE AWAL ABAD 20 (Studi Kasus Komplek Bangunan Militer di Jawa pada Peralihan Abad 19 ke 20)

Authors

  • Handinoto Handinoto Faculty of Civil Engineering and Planning, Petra Christian University
  • Samuel Hartono Faculty of Civil Engineering and Planning, Petra Christian University

:

https://doi.org/10.9744/dimensi.34.2.pp.81-92

Keywords:

colonial architecture, transition architecture.

Abstract

Transition Architecture usually takes place in a short time; that's why, it is often forgotten in architectural historical record. However, this brief transition architecture is very interesting to study, because it is essentially an integral part of the whole history of architectural development. This transition architectural form discussed in this paper is that of the Netherlands East Indies era, from the end of the 19th century to the beginning of the 20th century. The object of this study is the architecture of the Dutch military complex, which often slips from our attention. This matter may be caused by two things: first, the limited documentation at that time, and second, the brief period of this transition (only lasted in 20 to 30 years). Abstract in Bahasa Indonesia : Arsitektur transisi biasanya berlangsung sangat singkat, sehingga sering terlupakan dalam catatan sejarah (arsitektur). Meskipun demikian bentuk arsitektur transisi yang berlangsung cukup singkat tersebut sangat menarik untuk dipelajari, karena arsitektur transisi pada hakekatnya merupakan bagian yang tak terpisahkan dari sejarah perkembangan arsitektur secara keseluruhan. Bentuk arsitektur transisi yang dibahas kali ini adalah bentuk arsitektur di Hindia Belanda dari akhir abad 19 sampai awal abad ke 20. Dan yang menjadi obyek studi adalah arsitektur pada komplek militer Belanda di Jawa. Bentuk arsitektur ini sering lepas dari perhatian kita. Hal ini disebabkan karena dua hal. Yang pertama adalah minimnya dokumentasi waktu itu. Yang kedua dikarenakan waktunya sangat singkat sekali (antara 20 sampai 30 th). Tulisan ini akan membahas bentuk arsitektur peralihan tersebut. Kata kunci: arsitektur kolonial, arsitektur transisi.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2007-02-01

How to Cite

Handinoto, H., & Hartono, S. (2007). ‘ARSITEKTUR TRANSISI’ DI NUSANTARA DARI AKHIR ABAD 19 KE AWAL ABAD 20 (Studi Kasus Komplek Bangunan Militer di Jawa pada Peralihan Abad 19 ke 20). Dimensi: Journal of Architecture and Built Environment, 34(2), pp.81-92. https://doi.org/10.9744/dimensi.34.2.pp.81-92